En ineens kwispelde daar vanuit m'n kistje met bindspullen die staart van een grijze eekhoorn naar me en was niet veel later de Jet Engine Paradrake geboren. Behalve de eekhoorn bestaat de vlieg verder gewoon uit een grijze antron vleugelpost, een (grizzle) hackleveer en een lijfje van dubbing, geribd met binddraad. Dit hele feest op een langstelig haakmaatje 10. Al zou het ook nog best een slagje forser mogen, mits je een niet al te zware haak gebruikt tenminste.
Wie opmerkt dat de verhoudingen wat vreemd lijken heeft in principe een punt. Maar in goed impressionistische traditie heeft de lange staart tevens een rol als laatste stukje abdomen van de vlieg. In mijn hoofd althans, of de forellen dat met me eens zijn zal ik hopelijk met een dikke week ondervinden. Het is wat mij betreft een prima cowboyvlieg geworden die je zonder al teveel pijn in je hart een keer in een overhangende boomtak kunt parkeren. Ik bond er in elk geval in een klap en een scheet een handje vol van.
Lijken me prima vliegjes, ben benieuwd of het nog resultaat heeft opgeleverd. Het impressionistische gedachtegoed spreekt mij aan. De suggestie spreekt meer tot de verbeelding dan de realistische imitatie, in ieder geval vanachter de vise. Mooie blog trouwens en aansprekend geschreven. Ik besef dat ik veel te lang te weinig met de vliegenhengel in de weer ben geweest, krijg er weer zin in.
BeantwoordenVerwijderengroet,alex.
Alex, bedankt voor je reactie! De vliegjes zijn in Duitsland helaas in de doos gebleven, volgend jaar beter!
Verwijderen