dinsdag 11 januari 2011

Ober, er zit een vlieg in m'n wijn!

Vanmorgen achter de vise gekropen en met een stukje zwarte foam aan de slag gegaan. Doel; een ouderwetse bromvlieg. Middelen behalve het eerdergenoemde schuimrubber; pauw-dubbing voor het achterlijfje, een pietepeuterig ingeknipt eendenveertje als vleugels en wat fibers uit een kauwenveer voor de pootjes.




















Toen ik het beestje had afgebonden en -gelakt en ik even snel de mokken en glazen die op de bovenverdieping waren blijven slingeren bij elkaar zocht voor de afwas, bracht een wijnglas ter grootte van een gemiddelde goudvissenkom me op een idee. Hoe zou mijn creatie er uitzien vanuit het perspectief van een vis?

















































Nou, als een verzopen bromvlieg dus. Missie geslaagd? Helaas. De vlieg zoog zich langzaam vol water en zonk op een gegeven moment als een ordinaire baksteen. Kwestie van een zwart hackleveertje inbinden dus. Ofwel, nog meer materiaal voor op het boodschappenlijstje. Of 'm gewoon nat vissen, kan natuurlijk ook. Het wijnglas houden we er in elk geval in. Ideaal.





















N.B.: Ik bedenk me ineens dat het met z'n groenglanzende achterlijfje geen bromvlieg, maar een vleesvlieg is. Z'n iets kleinere neefje, -met dus een groen abdomen, in tegenstelling tot het blauwige achterlijf van de bromvlieg- bij de witvissers ook wel bekend als de vlieg die en masse uit je madenbakje komt zwermen als je dat te lang had laten staan. Was gegroet, uw amateur-entomoloog.

4 opmerkingen:

  1. Damn, Dat ziet er goed uit! En 'n bromvliegt zinkt uiteindelijk ook. 100% zeker dat je hier mee kunt vangen (dik insmeren met een drijfmiddeltje kan ook helpen!). Gisteren m'n eerst van dit jaar mogen vangen. Een snoekje van 40 cm. En er 1 verspeelt van het zelfde formaat. De streamer zat overigens met z'n bontstripje vast in de snoektandjes en de haak hing er buiten. 't beestje hield z'n kaken stijf op elkaar. ZO boos was ie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bofkont. Ik heb mooi weer een dikke twee uur staan blanken gistermiddag. Visteller 2011: 0,0.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Man, ik zat 2010 eens te evalueren en dat was qua vissen een drama. Dit jaar wil ik dat goed maken. Als No Turning Back nu goed gaat verkopen... ik heb mijn oog op deze laten vallen: http://www.reelflyrod.com/REDINGTON-CT-CLASSIC-TROUT-7624-FLY-ROD-OUTFIT-76-2WT-4PC-5-2024T001-2.htm ("Nee.. tuurlijk heb ik nog niet genoeg hengels. Voor elke specifieke vis en omstandigheden moet er een andere hengel zijn. Jij hebt toch ook voor verschillende gelegenheden verschillende schoenen?").
    Heeft een medium actie... Zie je dat kleine klinkhamertje al langs die takken stromen in een Belgisch riviertje? 'GULP!'en weg is íe! Zelf een forelletje van 20 cm is prachtige sport op zo'n hengel denk ik! (Suuz is inmiddels overtuigd!:-)

    -Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, Da's een mooi stokje voor de kleinere beekjes ja! Had 'm toevallig ook al eens bekeken, op diezelfde site. Mijn vliegviswensen zijn vooralsnog bescheiden; lekker bezig gaan met het binden en één of meerdere foreltripjes maken. En een fotowaardig reeltje misschien. Poser die ik ben. ;)

    BeantwoordenVerwijderen