zondag 17 juli 2011

Zondagmiddag funpost: Handboek voor de Soldaat.

Gistermiddag ben ik met makker Emile een aantal kringloopwinkels afgegaan in Utrecht en omgeving. We hadden na recente plundering van onze huisraad door uithuizende exen allebei wat grote en kleine zaken op het lijstje staan om de boedel weer wat aan te vullen. Bovendien staan bezoekjes aan rommelmarkten en kringloopwinkels altijd garant voor voor een goed potje lachen. Je loopt goederen tegen het lijf waarvan je het bestaan niet had kunnen vermoeden en er lopen types rond voor wie eigenlijk hetzelfde geldt. En zoals elk goed Hollander betaamt word ook ik blij van iets daadwerkelijk nuttigs vinden, dat in goede staat verkeert en voor een prikkie mee naar huis mag. En met een buit van twee hanglampen, een spiegel, een paar voorraadpotten (voor de broodnodige kneuterigheid in de keuken),  een fonduepannetje en een paar kandelaars (met alleen gladde praatjes kom je er niet) had ik niets te klagen. En omdat ik dus een zwak heb voor mooi "oud papier" wordt de boekenhoek ook altijd even grondig uitgeplozen en kon het volgende juweeltje aan de score worden toegevoegd:


























Een prachtig boekwerkje vol met instructies hoe men zich als kannonnenvoer in dienst van de nationale krijgsmacht in 1976 diende te gedragen. Van de veters strikken tot het uitschakelen van tanks, alles komt aan bod. Zei ik alles? Ik bedoelde dus alles.



























Indien U de hindernis moet doorschrijden, dan kunt U dit als volgt doen:



























Amai. Een beetje vertier met fie...uh, schóne fruitige Belgische meisjes van goeden doen behoort helaas niet tot de mogelijkheden:

















En even lekker de benen omhoog, een goed glas whisky inschenken en een pijpje opsteken nadat de vijand verslagen is? Ik zou er maar twee keer over nadenken:


























Voor hen die nog uit de tijd van de dienstplicht stammen (en zichzelf tenminste niet met "morele bezwaren en een punkachtig uiterlijk" onder hun verplichtingen jegens het Vaderland uit hebben geluld) is het wellicht allemaal wat minder curieus dan voor mij. Maar ik heb er in elk geval weer een paar uurtjes plezier mee gehad. En er stiekem nog daadwerkelijk wat van opgestoken ook.

Goed, ik ga die lampen maar eens ophangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten