dinsdag 8 maart 2011

Halsbandparkieten.






















Wie de afgelopen jaren niet onder een steen geleefd heeft en een beetje oog heeft wat voor wat er zoal in den lande rondfladdert zal ze zeker weleens hebben gezien. Halsbandparkieten (Psittacula krameri). Deze groene herrieschopper, oorspronkelijk afkomstig uit Afrika en Azië, doet het al jaren goed in de parken en andere groenzones in onze grotere steden, maar lijkt inmiddels aan een ware opmars bezig door het hele land. Het zijn het best koddige beestjes, maar ik weet niet zo goed wat ik van de huidige explosie in hun populatie moet vinden. Al laat ik het graag aan de echte biologen iets zinnigs te zeggen over de ecologische impact hiervan. 


Eén ding is in elk geval zeker, je kunt best wat leuks met hun veren. Afgelopen zondag zag ik aan de Vecht een staartpennetje liggen en ben daar gisteravond eens mee gaan knoeien. Met de hulp van wat pauw voor het lijfje (en evt de voelsprieten) en wat zwarte hackle waren deze kevertjes het resultaat.






















Ze zouden eventueel voor een Phyllobius-soort door kunnen gaan. Of een zandkevertje. Ik gok dat de forel dat eigenlijk weinig kan schelen, want ze zien er in elk geval lekker buggy uit. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten